שרירים תפוסים הם תופעה נורמלית. הכאב הוא פשוט תגובה טבעית של הגוף למאמץ המשמעותי, ואפשר אפילו לראות אותה כחלק מתהליך שיפור הסיבולת ובניית מסת השריר. יחד עם זאת כמובן שאין צורך לסבול - ובהחלט כדאי להיעזר בפתרונות השונים לשחרור שרירים תפוסים כמו למשל כורסאות עיסוי.

עיסוי עדין של האזור

המונח המקצועי לשרירים תפוסים הוא כאבי שרירים מאוחרים, ובראשי תיבות DOMS (קיצור של Delayed Onset Muscle Soreness). מאמץ יתר מוביל לקרעים זעירים, מיקרוסקופיים ממש, בסיבי אותם שרירים וגם בגידים וברצועות באזור. הקרעים גורמים לדלקת מקומית, עלייה בטמפרטורת השריר ולתחושה הלא רצויה.עיסוי עדין של האזור משפר את זרימת הדם אליו ובכך מאיץ את האיחוי של אותם קרעים. בנוסף עצם המגע משחרר הורמונים שונים, ובפרט אנדורפינים וסרוטונין, שמעמעמים את תחושת הכאב. ניתן "להסתפק" בעיסוי עצמי, ואתם יכולים כמובן לפרגן לעצמכם גם עיסוי מקצועי.


מכשיר טנס

טנס - ראשי תיבות של הביטוי Transcutaneous Electro Nerve Simulation - הוא מכשיר שמייצר גירוי חשמלי לתאי עצב. הגירוי הרצוי מושג בעזרת אלקטרודות שמחוברות אל נקודות רלוונטיות בגוף, כלומר אל השרירים התפוסים, והפעולה שלו פשוטה אבל אפקטיבית מאוד: חסימת העברת תחושת הכאב אל המוח. כתוצאה מכך הקרעים המיקרוסקופיים כמובן עדיין קיימים, אבל אתם לא מרגישים אותם - וממילא הגוף יאחה אותם תוך זמן לא רב.כדאי לדעת כי מכשיר טנס חדש הוא מוצר לא יקר, ובוודאי שלא ביחס לתועלת שהוא מספק. מעבר להקלה במקרים של DOMS, ניתן לטפל עם טנס ברוב סוגי הכאבים, לרבות כאבי גב, כאבי צוואר ועוד.

תרגילי מתיחה

פתרון נוסף לכאבי שרירים מאוחרים הוא תרגילי מתיחה. הפעלת האזור מפוגגת את הכאב ומשפרת את טווח התנועה של השרירים. חשוב מאוד להיות קשובים לגוף ולא לבצע פעולות שיחמירו את הפגיעה בשרירים התפוסים, ובאופן עקרוני מומלץ להתייעץ עם מומחים בתחום כדי להבין מהם התרגילים היעילים והבטוחים ביותר.דוגמה לתרגיל שמסייע בשחרור שרירים תפוסים בחלק האחורי של הרגל: יושבים ישיבה שלמה, עם פלקס של כפות הרגליים. מכופפים את הגב קדימה, אל עבר הרגליים, תוך כדי הוצאת אוויר. נשארים בתנוחה החדשה ונושמים 5 פעמים, ואז עולים בחזרה. חוזרים על הנ"ל 3 פעמים (לא לבצע במקרים של פריצת דיסק!)

שתייה ותזונה

לתזונה שלנו יש השפעה לא מבוטלת על הסיכוי שהשרירים ייתפסו. הקפדה על שתיית מים מרובה מבטיחה רמת מלחים תקינה בכל תאי הגוף, ובפרט בתאי השריר, ובכך שומרת עליהם. רמות אשלגן ומגנזיום תקינות מונעות כיווץ יתר של תאי שריר ומפחיתות את שכיחות התופעה הלא רצויה של כאבי שרירים מאוחרים. אשלגן נמצא בשפע בבטטות, שעועית, סלק ורימונים, ואילו מגנזיום אפשר לקבל מתרד, אדממה, שוקולד מריר ותאנים מיובשות. תרד, אבוקדו ובננות מספקים את שני המינרלים החיוניים.