בחירת כורסאות חשמליות לקרוב משפחה בגיל השלישי


לעתים קרובות הייתי חושבת, אם אילו היו אבא או אמא שלי, האם הייתי שמח לראות אותם יושבים כך, בכיסא או בספה סטנדרטיים?

בדרך כלל אנשים בגיל השלישי מבלים חלק גדול מהיום בישיבה מכיוון שיכולת התנועתיות שלהם יורדת עם הגיעה לגיל זה, ולכן הנוחות והתמיכה יותר מחיונית עבורם. ייתכן שתבחינו שאחד מבית משפחתך או קרוב עשוי להתחיל להתלונן על כאבים בכורסא מסוים עמו התרגלו להשתמש הם שנים רבות, או אולי הם מתחילים לרכון בכורסא או גרוע מכך, להחליק מטה או עם נטייה ליפול. לעיתים קרובות הם עשויים לבקש לחזור למיטה במהלך היום עקב אי נוחות או כאבים. אז אולי כדאי לבחון את האפשרות של רכישה כורסאות חשמליות עבורם – כורסא חשמלית בהתאמה אישית שיענה על הצרכים הבסיסים שלהם, אורתופדיים תואמים למידותיהם בתמיכה מלאה צוואר וראש.

יש הרבה אפשרויות זמינות וסוגים שונים של  כורסאות חשמליות בשוק הישראלי ולפעמים לא ברור איזה כורסה תתאים ביותר להם טרם הרכישה. חשוב להיות מעודכן במפרט המוצר ולקבל את ההחלטות הנכונות עבורו, שכן לטעות במוצר לא מתאים עלול להיות קריטי. מאמר זה נועד לעזור לכם להבדיל בין האפשרויות הזמינות כדי להחליט איזה סוג של כורסאות חשמליות עשוי להתאים ביותר ועומק המשמעות הבריאותית.



החשיבות של ישיבה טובה

בישיבה זקופה אנו מפעילים השרירים שלנו במבנה פלג גוף עליון לפעול נגד כוח הכבידה כדי להחזיק באופן יציב ונכון גב צוואר וראש. יתרונות בריאותיים בישיבה יציבה זו רבים. ככל שאנו מתבגרים ומתקרבים לגיל השלישי השרירים שלנו נוטים להיחלש ולהתעייף מהר יותר, הגמישות לא כפי שהייתה פעם –  חולשה, עייפות, קושי בהליכה, איבוד שיווי משקל. כל זה לא נשמע כמו כיף גדול, נכון? אובדן מסת השריר וכוח השריר אצל מבוגרים גורם לירידה הדרגתית בתפקוד ובאיכות החיים. מה שעלול להוביל להישענות לצד אחד, להישען קדימה או להתקפל עם הראש קדימה בכורסא שלנו.

ישיבה לקויה עלולה לגרום להשפעות שליליות רבות על בריאותו של אדם, למשל, לעיתים מובילות להתפתחות של דלקות חוזרות באזורים שונים, דלקת ריאות ודרכי השתן. תנוחת ישיבה לקויה יכולה להוביל גם להחלקה ונפילה מהכורסא אשר גורמת לפחד וחרדה, כאב ואי נוחות למטופל. נזקים צפויים בגלל יציבה לקויה עלולים להיות נרחבים לפגוע באיכות חייכם. לא מדובר "רק" בנזקים המתפתחים במערכת שריר ושלד ובכלל זה כאבי גב תחתון וכאבי צוואר. ישיבה לקויה עלולה לגרום לפגיעה במערכות גוף מרכזיות נוספות כולל מערכת הנשימה ומערכת העיכול. האם ישיבה זקופה תפתור את הבעיה וגופכם יחייך בנוחות הקלה? פעולת החלקה מהמושב יכולה לתרום להתפתחות פצעי לחץ שעלולים להזדהם ובמקרים קיצוניים חמורה הרבה יותר. ישיבה לקויה יכולים גם להשפיע לרעה על התיאבון ויכולת הנשימה של האדם.

גוף האדם הותאם אבולוציונית לצרכיו הכוללים ציד ולקט ומכן להפעלת הגוף יום יומי במהלך היום. בעידן המודרני נחשף האדם לשגרה שאינם מותאמים עבורו. ההבנה הידועה הזאת אינה מונעת מאנשים להמשיך לחיות מול מסכים של מחשבים ניידים וכדומה. מלבד מיעוט קטן העוסק בפעילות ספורטיבית איתנה - רוב החברה המודרנית ממשיכה לשבת שעות ארוכות מבוקר עד ערב מול מסך כלשהו. לאחר שישב זקוף ותמך תפקודי הגוף הללו משתפרים באופן דרמטי. כורסאות חשמליות אורתופדיות בהתאמה אישית יכולים לעזור באופן משמעותי לשפר את היציבה בישיבה ולכן להשפיע לטובה על הבריאות והרווחה הכללית. הישיבה השפופה והצוואר הרכון מטה המאפיין את אורח חיינו גורמים נזקים גופניים גם לצוואר ולראש. הנזקים בישיבה לקויה לעמוד השדרה והצוואר גורמים לשינוי קבוע באופן שבו אנו נושאים את משקל הראש והגב. מדובר בליקוי יציבה הקרוי - ראש מושט לפנים. חלק ניכר מהאוכלוסייה בגיל השלישי סובלת מליקוי יציבה זה שבו הראש והצוואר אינם יציבים וממוקמים נכון. בליקוי יציבה זה הראש והצוואר מושט מטה יתר על המידה ולא בהמשך ישר לעמוד השדרה.




פנה לייעוץ מקצועי אצלנו

אנו ממליצים לכם לפנות לקלינאי מרפא בעיסוק או מומחה אורטופדי בתחום רפואי העוסק בליקויים או פגיעות של מערכת העצמות והשרירים. האורתופדיה עוסקת בשברים ובנקעים, בדלקות וזיהומים של העצמות והשרירים, במחלות של השלד והשרירים, בעיות יציבה, עמידה, שכיבה והליכה או ישיבה בזוויות נכונות במקרים שונים כגון עקמת. בתחום זה יש צורך במי שידריך אותך ויספק מידע על הדרישות ארוכות הטווח של האדם או בן משפחתך וכיצד הצרכים שלהם אמורים להיות או עשויים להשתנות לאורך הזמן, כך שתוכלו להביא זאת בחשבון טרם החלטתם לרכוש כורסאות חשמליות בתהליך קבלת ההחלטות שלכם. כדי לבצע השקעה כספית כזו תרצו שקט נפשי שהמוצר יהיה במיטבו תואם לכם אישית. אנו מאמינים שחיוני לבחור כורסאות חשמליות עם מחקר וידע כדי להבטיח שניתן שהתוצאות לכורסא ישרתו נאמנה ואנו יותר מאמינים שכורסאות חשמליות בהתאמה אישית הם הפתרון הנכון עבורכם.



10 תכונות הכורסא המובילות שיש לקחת בחשבון במקרה של התאמה

1. נוחות הנוחות חשובה למטופל, כל שאר הגורמים פחות חסרי ערך. הכורסא אמורה לשמש להפחתת זמן השהייה במיטה ולכן משפר את איכות החיים של המטופל (במקרה כזה). 

2. כל התכונות צריכות להיות מתכווננות יכולת כוונון רב של כורסא חשמלית לקימה מאפשרת לענות לצרכיו של האדם לטווח הארוך ומשתנים בהתאם לצרכיו האישיים של המטופל. זה כולל בוודאי עומק וגובה מושב מתכוונן כך שהכורסא תמיד יכולה להיות מותאמת כך שיתאים לממדי המטופל בין אם הוא עולה או יורד במשקל לאורך זמן כדי להבטיח שהם תמיד ממוקמים כראוי במושב/גב הכורסא. 

3. תמיכת ראש למטופל עבור משתמשים בכורסה חשמלית שהשימוש בראשם או בצוואר לקויה או יורדת כלפי מטה, הם יזדקקו לתמיכה נוספת לראש מכרית ראש אורתופדית מובנית או תמיכת ראש אחרת נוספת בכורסא כדי להבטיח נוחות ותמיכה לראש שלא יישמט הצידה, לצוואר ולעמוד השדרה. חוסר יכולת להחזיק את הראש יכולה להשפיע על הנשימה וההאכלה ולכן חיוני לתמוך בראש אם אין שליטה עצמאית בראש למטופל. 

4. תפקוד תחת לחץ הגוף אם אדם יושב פרקי זמן ארוכים במהלך היום, או קיים קושי להסיט את משקלו ומרגיש לא נוח מדי, הוא יזדקק לשחרור לחץ בכורסא. שחרור לחץ בישיבה בכל כורסא מגביר את הנוחות ומפחית את הסיכון לפתח פצעי לחץ. פצעי לחץ יכולים להיות מתישים וכואבים. חשוב לא לזלזל במורכבות ובסיבוכים שעלולים להיווצר עם פצעי לחץ. ברוב המקרים המערכת הנפגעת ביותר בגוף שלנו היא מערכת שריר ושלד. הגוף האנושי תוכנן לשאת עומסים ולהתמודד עמם. כאשר העומסים מוטלים במסלולים לא בריאותיים או כאשר מדובר בפציעות. נזקים לגוף צפויים בגלל ישיבה לקויה במערכת שריר ושלד. 

5. גלגלים כורסאות חשמליות על גלגלים מאפשרים תנועה והזזה קלה בהרבה בכל בית או מוסד טיפולי ומקלים הרבה על בני משפחה או מטפלים להעביר את הכורסא מחדר לחדר, לחדר יום או לסלון וגם בחוץ כדי ליהנות מגירוי חושים וכן אוויר טוב, שמש ונופים. זה מסייע הקלה לבני משפחה או דיירי בית אבות – משפר ומעודד אינטראקציה חברתית חיונית. כל כסאות ה-KSC הם על גלגלים כסטנדרט. 

6. משענת רגליים רוב נכבד ממשקל הגוף שלנו עובר דרך שרירי וכוח הרגליים. אם למטופל יש כושר תנועה מופחת או שהוא מוגבל תנועה, הוא יזדקק לצורך להניח את כפות רגליו על משענת הרגליים, כפות רגליים על הרצפה בגובה תואם כדי להבטיח יציבות וכדי לנהל את חלוקת הלחץ בצורה שווה בכל הגוף. 

7. תמיכות לרוחב תומכים רוחביים במידה נכונה עוזרים לאדם היושב במושב לשמור על מנח קו אמצע לגוף כאשר השרירים חלשים וכוח הכבידה מנסים למשוך את גופנו הצידה בעת הישיבה במיוחד כאשר הגוף עייף. תומכים לרוחב יכולים להגביר את רמת התמיכה לאדם, כמו גם להשפיע לטובה על הבליעה, הנשימה, הפחתת כאבי שרירים, מערכת העיכול – כל אלו המושפעים כולם מישיבה בלתי יציבה. הגב התחתון הוא קרוב לוודאי הנפגע העיקרי מישיבה "מרוחה" במצב של ישיבה זקופה. חוליות הגב התחתון והרקמות סביבן צריכות להתנהל באופן ששומר על הקשתות של עמוד השדרה. מבנה אופטימלי זה יאפשר גם תפקוד מיטבי בחיי היום יום. 

8. במקרה שמשתמש זקוק במנוף להקמה והושבה אם לאדם משתמש בכורסת הרמה חשמלית יש כעת צורך במנוף כדרישה חיונית להושיבו או אם האדם עשוי להזדקק להרמה בדומה לזו בעתיד, בדוק אם הכורסא נגישה למנוף או סוג מנוף מותאם – היום במרבית המנופים קיימת זרוע בסיס מתרחבת ומכך פתרון זה מהיר ונוח (לא כבעבר), כדאי לוודא שתכונה זו קיימת במנוף. מנוף הרמה חשמלי בעל יכולת הרמה ממצבי שכיבה וישיבה, המנוף פועל באמצעות סוללה נטענת ומגיע עם מגוון ערסלים לפי בחירה. המנוף בעל בסיס גלגלים נמוך המאפשר כניסה מתחת לכורסאות חשמליות ומתאים לנשיאת משקל עד 150 ק"ג. הבינו כיצד מצב האדם צפוי להשתנות עם הזמן, כלומר האדם עשוי להיות פחות נייד יחסית כעת, אך כושר רמת הניידות שלו עשויה לדעוך תוך חצי שנה או שנה אחת - האם הכורסא תמשיך לענות על הצרכים לטובתו לאחר ויהיו פעילים באופן עצמאי? 

9. הטיה בזווית זירו גרוויטי זירו גרוויטי היא פונקציה חשובה המאפשרת למשתמש בכורסא להתאים את מיקומם לאורך היום, מה שמקל על שינוי משקל ועומס בגוף באמצעות חלוקת משקל שווה, כדי להפחית את הסיכון ללחץ בעמוד השדרה הצוואר האגן ולפצעי לחץ בישיבה ארוכה. אם האדם עומד על רגליו ואינו יכול להסיט את משקלו באופן עצמאי עם שרירי הגוף כאשר הוא מרגיש אי נוחות, מומלץ על זווית זירו גרווטי. 

10. חיידקים וזיהומים למטרות בקרת זיהומים, הכורסא הנבחרת לך אמורה להיות קלה לניקוי וללא אזורים לשקיעה או לכידה ללכלוך וחיידקים מזהמים. כאשר קיימת בעיה בריחת שתן, יש להשתמש עם מגן למושב למניעת תופעה מסוכנת זו. מערכת חיסון מופחתת בגיל השלישי ובמקרה של פצעים פתוחים הם גורמים שאסור להתעלם מהם ומכך הדבר מקבל חשיבות רבה עוד יותר. קחו בחשבון את מבנה מסגרת המושב והגב, סוג ואיכות הבד בשימוש והאזורים השונים שאליהם יכול להצטבר לכלוך, האם לכל האזורים קל להגיע בניקוי?




אילו סוגי כורסאות חשמליים קיימים?

בדרך כלל אפשרויות כורסאות חשמליות השונות הזמינות למטופלים נופלות לארבע קטגוריות מפתח: 

1. כסאות גלגלים חשמליים כסאות גלגלים חשמליים מיועדים בעיקר לניידות חיצונית ולנסיעה למרחקים מחוץ לבית או בבית אבות. ישנן וריאציות רבות ושונות של כסאות גלגלים זמינות בשוק הישראלי, החל מאופציות הנעה עצמית ועד חשמליות ועד אפשרויות מושב קבוע ומותאם באופן ידני. כסאות גלגלים מציעים להניח את כפות הרגליים על מסעד בבסיס, אך אין לשבת במושב זה בהם לפרקי זמן ארוכים לאורך היום מכיוון שלעתים קרובות אין בהם ניהול לחץ אינטגרלי ותמיכה ביציבה הנדרשת על ידי מטופלים עם ירידה בתנועתיות ובתפקוד. 

2. כורסת הרמה חשמלית
כורסאות חשמליות לאנשים בעלי קומה גבוהה הם כורסאות בעלי שתי פונקציות עיקריות במנגנון, פונקציית הרמה המאפשרת העברה בטוחה וקלה מישיבה לעמידה ופונקציית שכיבה לקידום נוחות למנוחה מוחלטת והקלה. כורסאות חשמליות מסוג KSCבדרך כלל אינם מציעים ישיבה ושכיבה בלחץ על הגוף, תמיכה בישיבה או הטיה במצב שכיבה זירו גרוויטי ואין להשתמש בהם עבור מטופלים שאינם יכולים להזיז את משקלם באופן עצמאי אלא בליווי צמוד של מטפל מוסמך.

3. כסאות בבתי חולים הינם בגודל סטנדרטי המשמשים להובלה ניידת בתוך בית החולים מאגף לאגף ולמחלקות. מוצרים אלו יכולים בדרך כלל להכיל מתלים מכניים עבור הרמה חולים, אך רובם אינם ניתנים להתאמה בגודל לממדי האדם. הם עשויים להציע מידה של שכיבה זווית גב והגבהת הדום רגליים, והם עשויים בדרך כלל מחומר קשיח ועמיד בדרגת בית חולים לניקוי קל עם סבון מים וחומרי חיטוי על מנת לשלוט בזיהומים בסביבה זו. הם לא יציעו תמיכה יציבה וחלוקת לחצים הנדרשים במושב וגב על ידי מטופל שאינו פעיל. הם בדרך כלל לא ניתנים להתאמה כדי לענות על הצרכים המשתנים של מטופל לאורך זמן קצר או ארוך מהסיבה שהם לא ניתנים לכוונון שינוי מידות המוצר או לצרכים הקליניים של מטופל כלשהו. הם מתאימים לניידות בזמן לשימוש מידיי אך לא לישיבה לטווח ארוך.

4. כורסאות טיפוליים כורסאות טיפוליים עוצבו על ידי מרפא בעיסוק כדי לענות על צרכי המטופל. הם יכולים לספק תמיכה יציבה אופטימלית וניהול לחצים מכף רגל ועד ראש. בהתאם למצבו הרפואי של המטופל הם עשויים לדרוש כורסא עם הטיה למצב שכיבה מלא וחלקית בהתאם לצרכי טיפול ושימוש. המשטחים על כורסאות חשמליות הטיפוליים עשויים בחומרים עמידים רחיצים ועמידים כמו דמוי עור PU   ו- PVC שניתן לנקות במים וסבון כדי לשלוט ונטרל בקרת זיהומים במוצר. ניתן לכוונן את הכורסאות כדי להתאים לצרכי המטופל המשתנים ככל שהמצב מתקדם, כלומר הכורסאות יכולים להחזיק מעמד לכל חיי המטופל בשימוש בטווח משתנה בצורך, או שניתן להתאים אותם בעומד המושב, גובה המושב וזווית המושב כך שיתאימו לגדלים שונים של משתמשים בתוך רגע לסביבת משתמש.


אז איך אני בוחר כורסא חשמלית עבור קרוב משפחה שלי? 

במאמר זה סיכמנו את הפונקציות החיוניות המרכזיות של פתרונות הישיבה השונים. סיכום תכונת הכורסא המומלצת לך אנו ממליצים לך לפנות ליועץ שלנו בעיסוק שידריך אותך ויספק מידע על המוצרים השונים שלנו עם הדרישות ארוכות הטווח שלך או בן משפחתך וכיצד הצרכים שלהם עשויים להשתנות לאורך זמן, כך שתוכל להביא זאת בחשבון מהו המוצר המועדף עליך. מה שאנחנו באמת רוצים לעשות לאלו שמחפשים פתרון ישיבה טוב ואיכותי יותר לקרובם, מחפשים מידע על כורסאות חשמליות, כדי למנוע מהם לרכוש את הכורסא הלא נכונה בגלל מידע מוטעה או חוסר הבנה בסיסי זה. אנו נתקלים במקרים מדי יום שבהם משפחות יצרו קשר כשהן הוציאו אלפי שקלים על כורסא מתוך אמונה שזה המוצר הנכון עבורם, רק כדי להבין אולי 3 חודשים לאחר מכן שזה כבר לא מתאים לתפקוד שלהם. צרכים "שברחו", או שהם פיתחו פצעי לחץ עקב עומס וגורמים שונים כבמהמר זה. לאחר מכן הם מגלים שהם חזרו חודשיים אחורה, מחפשים שוב כורסא חשמלית חדשה תוך תסכול ובזבוז משאבי זמן וכסף.